torsdag 1. januar 2009

Juwel filter i 70-liter




Jeg har i flere år mens jeg var i akvariedvale hatt ett 70-liters Juwel akvarie med noen guppyer, gurami og ett par ancistruser i. Jeg hadde ikke noe testsett liggende men det var ganske tydelig at jeg fikk nitrit problemer rett som det var og det uten at jeg kunne finne noen god grunn på hvorfor. Jeg hadde jo skiftet vann, pumpen sirkulerte like fint som før, jeg voktet vel over forboksen og når jeg gjorde rent filteret så virket det helt greit. Litt møkkete men ikke så mye. Så hvor kom nitriten fra?

Jeg byttet til slutt ut Juwel-filteret med ett Eheim-filter og akvariet så ut til å fungere mye bedre med en gang. Men hva var galt med Juwel sitt filter? Det hadde jo mye mer filtermateriale enn Eheim-filteret, Juwel skulle vært best!  I dag tok jeg frem filterhuset og kikket litt rundt, jeg dro opp platen som fungerer som skillevegg og la merke til noe som jeg synes er interessant. På platen er stigerøret til pumpen og det har ikke ett inntak som jeg tidligere trodde men faktisk tre!

Jeg tror at dette kan være kilden til alle mine tidligere nitrit problemer. Når filtermassen er ren så vil vannet enkelt bli dratt ned gjennom filtermassen til det nederste inntaket og opp til pumpen, men når filtermassen begynner å bli litt skittent eller passe innkjørt om du vil, så vil vannet velge minste motstandsvei og heller finne veien gjennom det øverste hullet. Det som da skjer er at bakteriene i den nedre filtermassen ikke får gjennomstrømming, dør og det blir dannet nitrit.

Det tredje hullet er faktisk på utsiden av selve filterdelen og har muligens som funksjon å dra inn vann om filteret skulle bli helt tett slik at pumpen ikke skal gå tørt, eller det kanskje bare er en produksjonsjonsfeil? Uansett, etterhvert som filtermassen blr tettere så vil mer vann komme gjennom dette hullet som går utenom filtermassen og filtreringen blir dermed enda dårligere.

På det øverste bildet så ser en skilleveggen med stigerør og de to inntakene. Pumpen skal stå i det store hullet. Det nederste bildet viser skilleveggen montert, en ser de to inntakene og kammeret hvor 6(?) svamper skal plasseres.

Det miderste bildet viser tydelig de to innsugene og den rundingen nederst er det faktisk små hull i og vannet som blir dratt inn herfra vil ikke ha gått gjennom filteret i det hele tatt.

Ingen kommentarer: