mandag 27. mai 2013

Bananinfusorier

Å finne mat å til de minste ynglene kan være en utfordring noen ganger hvor selv artemia kan være for stort. Jeg har hatt god suksess med å dyrke frem infusorier av bananskall til de aller minste. Annen mat en kan vurdere er blant annet kokt egg i små porsjoner, spirulina og mikroorm. Dette kan gis samlet og ikke bare hver for seg.


Jeg skal nå forklare hvordan jeg gikk frem for å dyrke bananinfusorier. Jeg håper denne er nøyaktig nok for andre å følge.

  1.  Jeg la noen banaskall til tørk. Jeg hadde mine i stuen på en tallerken. Faktisk luktet de overraskende lite. Dette hadde jeg slett ikke forventet. Jeg skrapte ikke skallet men pirket ut litt ekstra ´kjøtt´helt innerst i skallet.
  2. I løpet av få dager va de så tørre at jeg kunne knekke ett skall i to om jeg ønsket. Skallet var nå helt sort. Jeg betraktet meg som ferdig med tørkingen. 
  3.  Jeg la skallene i brødposer og lot de ligge til jeg trengte de som var flere måneder senere.
  4. Jeg fyllte ett litermål (yngleboks på bildet) nesten opp med akvarievann og satte en leselampe over som sto på hele døgnet.
  5. Jeg brakk av/klippet en bananskallbit på ca 2-3 centimeter og la i vannet. På bildet over ble det betydelig mer.
  6.  Allerede dagen etter var vannet grått, jeg lurte på om dette bare var misfarging av vannet og fant frem mikroskopet for å se. Resultatet kan du se i filmen nederst.

  • Jeg bruker å gi ca 50 milliliter i gangen når jeg mater. 
  • Jeg doserer med en svær sprøyte jeg kjøpte på apoteket (uten spiss)
  •  Jeg etterfyller beholderen med akvarievann etterhvert. 
  • Vanlig vann kan sikkert også virke.
  • Jeg har brukt det samme infusorievannet i ca en uke i slengen uten at jeg har kjent noe lukt av vannet, hadde det begynt å lukte vondt hadde jeg tømt ut vannet og begynt på ny.
  • Jeg bruker dette sammen med spirulina, og nå nylig mikroorm, til jeg kan få ynglene til å ta artemia.
  • Jeg har hørt at det har blitt tørket skall i ovn på lav temperatur over noen timer og at dette også virker fint.
  • Jeg har merket at skallene ikke alltid blir så sprø at de knekker men det gjør ingenting.


Dette er en metode jeg godt kan anbefale andre å prøve!

Ingen kommentarer: