søndag 25. januar 2009

Dag 10, CO2


Her er difformisen med de ny skuddene, jeg har aldri sett lignende, jeg talte ti nye skudd. Ett eller to er det vanlige hos meg. Jeg så disse skuddene skikkelig for førstegang på dag 8...


Her er Ludwigia repens som i det store karet alltid er algebefengt men med røde blader. Her er de ganske grønne og de nye bladene er naturligvis også algefrie. Lurer på hvorfor de er grønne her.

Så jeg plantet om i går og plukket nye kandidater fra det store karet hvor jeg hele tiden balanserer på kanten av en algekatastrofe. Jeg tok ut praktbotiaen og har satt inn to kirsebærreker for å se om de tåler vannet. Hvis det går bra så setter jeg inn 10-15 til for å få bukt med algene som fulgte med plantene. Målte nitrat til 10-20, litt rart at det ikke var mer da jeg satte inn 10 ml i går.

Senere så jeg ett eller to guppylik og at den ene reken så ut til å være døende, det var jo rart men ikke sjokkerende. Tok en pH test og den viste 5! Kanskje satsen var for effektiv? Jeg tok av slangen til pumpen så lenge, det burde vel heve pH litt? Vann skiftet jeg jo i går og det har en pH på 7,5 ca. Jeg skal måle igjen i kveld.

Ingen kommentarer: